BBN3402

Tuesday, November 26, 2019

BBN3402Satu2019: MINGGU 11 (BIOGRAPHY)


BIOGRAFI

When I was at primary school, my father and my mother give me about 20 sen for school that money actually cannot buy anything. I would like prefer to safe everything. The thing is that I cycle to school from year five. We don’t call it year at that time, we call it standard five. I cycle from Sungai Kantan, I live at Kajang and my school at Jalan Cengkih and I did that untill in form five. When I was in form one until form five, I got transferred to Convent Kajang is almost to of course and the we have like so many Chinese and Malay and we have more Chinese and more Malay and all classes would be in English. Accept for Malay course and I was not a clever girl I actually not to say very clever but I was very very lazy because I love watch television at night so I slept at 11 or 12 at night and I try to myself to wake up morning at 6 and I have to start to cycling to school at 6:30 in morning. So, in Convent Kajang I met another friend. I did not do well in my LCE. Actually developed to PMR I lost to get certification because at that time I did not get good result actually and then I went to form 4 and form 5 in common class. Its not quality but its common class and we have 50 children in classroom I actually get number 48 because I was really not a good student until I was form 5 I get grade 2 and that time we have grade 1, grade 2 and grade 3 or fail and I only have one description it would be Malay. My result was not really good its only in bottom line between grade 2 and grade 3, but my parents they actually very happy. They though I will fail because I never never study. I hate study and I discover by late boomer means that I was a bit clever when I was old. When I young I was not clever at all and very lazy but my siblings especially because I had seven people in family and that was brother and then my youngest would be my youngest sister. But the brother. I am number 5 the brother is number 4 he is actually the cleverest in my family he always get number one and also after he LCE that will be develop to SPM he get a and offer and that time he was 18 years old. He got an offer to study in UK in England for five years. So, you just imagine having a brother a clever at the same school at the primary school, the teacher always compared between me and my brother. The teacher going to say the brother why the brother very clever and why the sister stupid. I was the sister. So, I felt inferior. Okay at the time living with the family who actually very clever I can’t inferior even my youngest sister also got offered to go to the US for study I did not go anywhere and that time my result did not good. So, I felt inferior myself I said no, I have to change my life. I will do something. I make sure I am the best in my family I did not get until and then I enter to university. I did TESL. I said no, I cannot stop here, I have to do my master because I want to be the whole family in the house and then while I’m doing my master, my clever brother he got his because he is an engineer he got his MA first and then I said no, I have to bet him again and suddenly my sister that second sister got her master in the US and I said why is everybody going overseas. What wrong with Malaysia here? What wrong with me? Why I cannot go anywhere? So, I strive to work hard, I say I have to change the perceptions of his this a guilty. The a guilty said this girl is stupid I said I have to change the perception and then I study and study and study which get I love reading. Suddenly, at school I hate reading but at this end I said I the late boomer. At the end, I love reading to search at all and I manage to get I am only one in the family to get PhD but suddenly my third brother not the clever brother got PhD too. Come on, I want to be the number one. So, I got my PhD my brother also got his PhD and I said no. I don’t want to same level, I want to be more. Although my third brother got his PhD he is a businessman. So, he cannot get Associate Professor because he is businessman. Okay, I said I have to do something. I got my Associate Professor and then I got my Professor. Now, I said everyone in my family look at me. I’m good I’m good, not yet. Suddenly, my first brother retired so what the point. My second sister who is the one who got the master in US who is also a Dato’ Seri because he Ketua Setiausaha. She also retired, so what is the point of me being a Professor when rest of my family already retired. So I cannot tell them about me good because they said we already 60 something and don’t want think anymore. No point of having a Professor in the age anymore. So, now the third brother also retiring the fourth brother who is really-really clever also retiring because he was already younger one year. So, if I get Professor also he going to say that okay. He got Professor in 50 and retired no point and my sister who is younger than me she actually to American. So, she live American which she already American citizen and now she want come back. Suddenly. Malaysia said not because she already she got out a citizen sheet. So, now when never she went come to Malaysian she must got a visa. Although, she really really a Malay but she already American and then one thing that I told her all the rest of family mention her ‘padan muka’ who told you because right now she already what. She 16 years old. She really went to come back. I said no, you cannot come back. You not Malaysian anymore although I said you are claim to take one the government send her abroad to study in the America and now she didn’t want to come back. Good for you. Okay anyway try to get them what you have try find your passion what you like best.



Sewaktu saya berada di sekolah rendah, ayah dan ibu saya memberi saya kira-kira 20 sen untuk sekolah bahawa wang sebenarnya tidak boleh membeli apa-apa. Saya ingin lebih suka selamat segala-galanya. Masalahnya ialah saya berpindah ke sekolah dari tahun lima. Kami tidak memanggilnya tahun pada masa itu, kami memanggilnya lima standard. Saya berpindah dari Sungai Kantan, saya tinggal di Kajang dan sekolah saya di Jalan Cengkih dan saya berbuat demikian dalam bentuk lima. Apabila saya berada dalam bentuk satu hingga lima, saya telah dipindahkan ke Convent Kajang hampir pasti dan kita mempunyai seperti orang Cina dan Melayu dan kita mempunyai lebih banyak bahasa Cina dan lebih banyak bahasa Melayu dan semua kelas dalam bahasa Inggeris. Terimalah kursus Bahasa Melayu dan saya bukan seorang gadis pandai yang saya tidak katakan sangat pandai tetapi saya sangat sangat malas kerana saya suka menonton televisyen pada waktu malam sehingga saya tidur 11 atau 12 malam dan saya cuba untuk bangun pagi di 6 dan saya perlu mula berbasikal ke sekolah jam 6.30 pagi. Oleh itu, di Convent Kajang saya bertemu rakan lain. Saya tidak berjaya dalam LCE saya. Sebenarnya dibangunkan untuk PMR saya hilang untuk mendapat persijilan kerana pada masa itu saya tidak mendapat keputusan yang baik dan kemudian saya pergi ke bentuk 4 dan membentuk 5 dalam kelas yang sama. Ia tidak berkualiti tetapi kelasnya yang biasa dan kita mempunyai 50 orang kanak-kanak di bilik darjah. Saya sebenarnya mendapat nombor 48 kerana saya benar-benar bukan pelajar yang baik sehingga saya membentuk 5 saya mendapat gred 2 dan pada masa itu kita mempunyai gred 1, gred 2 dan gred 3 atau gagal dan saya hanya mempunyai satu keterangan yang akan menjadi bahasa Melayu. Keputusan saya tidak begitu bagus hanya di peringkat bawah gred 2 dan gred 3, tetapi ibu bapa saya sebenarnya sangat gembira. Mereka walaupun saya akan gagal kerana saya tidak pernah belajar. Saya benci belajar dan saya dapati dengan boomer lewat bermakna saya agak pandai ketika saya sudah tua. Apabila saya muda saya tidak pandai sama sekali dan sangat malas tetapi adik-beradik saya terutamanya kerana saya mempunyai tujuh orang dalam keluarga dan itu saudara lelaki dan kemudian saya termuda adalah adik perempuan saya yang paling muda. Tetapi abangnya. Saya nombor 5 abang nombor 4 dia sebenarnya yang paling bijak dalam keluarga saya dia selalu mendapat nombor satu dan juga selepas dia LCE yang akan berkembang menjadi SPM dia mendapat dan menawarkan dan pada masa itu dia berusia 18 tahun. Beliau mendapat tawaran untuk belajar di UK di England selama lima tahun. Jadi, anda bayangkan mempunyai adik lelaki yang pandai pada masa yang sama sekolah di sekolah rendah, guru selalu membandingkan antara saya dan adik saya. Guru akan mengatakan abang mengapa abangnya sangat pandai dan mengapa adik perempuan itu bodoh. Saya adalah kakak. Oleh itu, saya berasa rendah diri. Baiklah pada waktu tinggal bersama keluarga yang benar-benar sangat pandai, saya tidak boleh kalah walaupun kakak bungsu saya juga ditawarkan untuk pergi ke AS untuk belajar saya tidak pergi ke mana-mana dan pada masa itu keputusan saya tidak baik. Jadi, saya merasa rendah diri saya berkata saya tidak, saya perlu menukar hidup saya. Saya akan melakukan sesuatu. Saya pastikan saya adalah yang terbaik dalam keluarga saya yang saya tidak mendapat sehingga dan saya masuk ke universiti. Saya telah melakukan TESL. Saya berkata tidak, saya tidak boleh berhenti di sini, saya perlu melakukan tuan saya kerana saya mahu menjadi seisi keluarga di rumah dan kemudian ketika saya melakukan tuan saya, saudara saya pintar dia mendapatnya kerana dia seorang jurutera yang dia dapatkan MA pertama dan kemudian saya berkata tidak, saya perlu bertaruh dia sekali lagi dan tiba-tiba kakak saya kakak kedua mendapat tuannya di AS dan saya katakan mengapa semua orang akan di luar negara. Apa yang salah dengan Malaysia di sini? Apa yang salah dengan saya? Mengapa saya tidak boleh pergi ke mana-mana sahaja? Oleh itu, saya bersusah payah bekerja keras, saya katakan saya perlu mengubah persepsi tentang perkara ini yang bersalah. Yang bersalah mengatakan gadis ini bodoh Saya katakan saya harus mengubah persepsi itu dan kemudian saya belajar dan belajar dan belajar yang saya suka membaca. Tiba-tiba, di sekolah saya benci membaca tetapi pada akhirnya saya kata saya boomer lewat. Pada akhirnya, saya suka membaca untuk mencari sama sekali dan saya berjaya mendapatkan saya hanya satu dalam keluarga untuk mendapatkan PhD tetapi tiba-tiba adik saya yang ketiga bukan saudara pintar mendapat PhD juga. Ayo, saya mahu menjadi nombor satu. Jadi, saya mendapat PhD saya adik saya juga mendapat PhD dan saya kata tidak. Saya tidak mahu tahap yang sama, saya mahu menjadi lebih. Walaupun adik saya yang ketiga mendapat PhD dia seorang ahli perniagaan, Jadi, dia tidak boleh mendapatkan Profesor Madya kerana dia adalah ahli perniagaan. Okay, saya kata saya perlu melakukan sesuatu. Saya mendapat Profesor Madya dan kemudian saya mendapat Profesor saya. Sekarang, saya katakan setiap orang dalam keluarga saya melihat saya. Saya baik saya baik, belum. Tiba-tiba, abang pertama saya bersara sehingga apa maksudnya. Kakak kedua saya yang menjadi tuan di AS yang juga Dato 'Seri kerana beliau Ketua Setiausaha. Dia juga bersara, jadi apa maksud saya menjadi Profesor ketika sisa keluarga saya sudah bersara. Jadi saya tidak boleh memberitahu mereka mengenai saya baik kerana mereka mengatakan kita sudah ada sesuatu dan tidak mahu berfikir lagi. Tiada titik lagi mempunyai Profesor pada zaman itu. Jadi, kini saudaranya yang ketiga juga akan bersara kepada abang keempat yang benar-benar pandai juga akan bersara kerana dia sudah lebih muda satu tahun. Jadi, jika saya mendapat Profesor juga dia akan mengatakan bahawa okay. Dia mendapat Profesor dalam 50 dan tidak bersara dan kakak saya yang lebih muda daripada saya sebenarnya dia kepada Amerika. Jadi, dia tinggal Amerika yang dia sudah warganegara Amerika dan sekarang dia mahu kembali. Tiba-tiba. Malaysia berkata bukan kerana dia sudah keluar lembaran rakyat. Jadi, sekarang apabila dia tidak pernah pergi ke Malaysia dia mesti mendapat visa. Walaupun, dia benar-benar seorang Melayu tetapi dia sudah menjadi Amerika dan kemudian satu perkara yang saya beritahu dia semua ahli keluarga menyebutnya 'padan muka' yang memberitahu anda kerana sekarang dia sudah apa. Dia berumur 16 tahun. Dia benar-benar pergi untuk kembali. Saya tidak berkata, anda tidak boleh kembali. Anda bukan rakyat Malaysia lagi walaupun saya katakan anda mengaku mengambil satu kerajaan menghantarnya ke luar negeri untuk belajar di Amerika dan sekarang dia tidak mahu kembali. Baik untuk anda. Okay juga cuba untuk mendapatkan mereka apa yang anda cuba cari semangat anda apa yang anda suka terbaik.





Siti Nor Azielah Bt Mohamad

Time: 4:00 p.m

Venue: Bilik AlHadi


No comments:

Post a Comment